Ads 468x60px

četvrtak, 12. prosinca 2013.

TABLETI U HRVATSKIM ŠKOLAMA

Danas skoro svatko dijete posjeduje tablet ili pametni telefon u Hrvatskoj.Sam podatak da je u 2013.godini u Hrvatskoj porasla prodaja tableta za 780 posto,govori u prilog činjenici da su Hrvati  spremni izdvojiti novac da zadovolje dječju potrebu.Druga je strana priče da mnogi kupuju svojoj djeci pametne telefone, tablete i ostale visoke tehnologije samo zato što to i drugi imaju i da dolazimo do žalosne spoznaje da djeca uglavnom visoku tehnologiju koriste za zabavu a ne za proces učenja.
Mnoge zemlje kao što su SAD,J.Koreja,Finska već su odavno svoje učenike rasteretile teških torba i uvele djelomičnu a negdje i potpunu digitalizaciju obrazovnog sustava.U nekim zemljama provodi se program obrazovanje za 100 dolara.Tim programom nastoji se omogućiti svakom djetetu tablet koji bi koristio u učenju.
Tableti su tako uvedeni u obrazovni sustav , a umjesto teških knjiga uvedene su aplikacije.Da se ne troši u opremanje skupih kabineta za izvođenje raznih eksperimenata u strogo kontroliranim uvjetima postoje aplikacije gdje učenici u virtualnom svijetu izvode  pokuse i te pokuse mogu vježbati i kod kuće , a time nije ugrožena njihova sigurnost.
Hrvatska se u javnim raspravama okrenula više prema Finskom modelu obrazovanja i izrazila težnju da bih željela takav sustav uz neke promjene uklopiti u Hrvatski obrazovni sustav.
Finska troši godišnje najmanje na obrazovni sustav oko 6 milijuna EUR a ima jedan od najboljih obrazovnih sustava na svijetu .U Finskoj su učitelji jako cijenjeni i uspoređuju se sa profesijama advokata, liječnika.Imaju potpunu autonomiju u kreiranju obrazovnog sadržaja ,a nacionalana strategija pisana je na svega nekoliko stranica .Učitelj ne može biti svatko već to uspijeva samo najboljim studentima na godini i to onima koji spadaju u 10% najboljih u godini .Svaki učitelj koji podučava djecu  mora obavezno imati magisterij,posjeduje licencu koju produžuje svakih pet godina,dnevno provede četiri sata u podučavanju djece ,a dva utroši na svoju edukaciju.Broj učenika u razredu je 16,a nastavu pohađaju u razredu zajedno sva djeca bez obzira na mentalne sposobnosti.U odvijanju procesa učenja ne sudjeluje samo nastavnik već i pomoćno nastavno osoblje koje pomaže učenicima da lakše usvoje gradivo.Djecu se ne uči bubanje raznih podataka na pamet,već se ih potiče na logičko razmišljanje ,kritično mišljenje .Djeca se ne vrednuju pomoću ocijene i ne pišu testove .Testove koje pišu pišu tek kada navrše 16.godina ,i ti testovi im otvaraju vrata za daljnje školovanje .U Finskom modelu školovanja nema prisila,obaveznih lektira,no unatoč tome finska djeca najviše čitaju,do 14.godine svako drugo dijete usvoji četvrti jezik u govor i pismu,po razumijevanju matematike uvijek su pri samom vrhu vrednovanja obrazovnih sustava u svijetu. Školovanje djeca počinju sa sedam godina .Ukupno obrazovanje od vrtića pa sve do završetka fakulteta je besplatno.Akademici u Finskoj ne rade većinom u obrazovnim institucijama kao predavači već su direktno involvirani u proces industrije i gospodarstva .Tako i ne čudi činjenica da posljednje desetljeće Finska je postigla najviše u razvoju nano tehnologije.
Sada nam je već jasno da za reformu obrazovnog sustava treba društveni,politički i profesionalni konsenzuz. Nije dovoljno da svaka vlada u Hrvata želi mijenjati obrazovni sustav i tako učini neke kozmetičke promjene.Kao posljedicu tako imamo da nam djeca iz škola izlaze polupismeni,matematički gotovo nepismeni ,po čitanju i razumijevanju sadržaja koji su pročitali gotovo da čovjeku suze poteknu niz obraze.Gotovo polovica djece koje pohađaju osnovno i srednjoškolsko obrazovanje uzimaju instrukcije.Instrukcije uzimaju čak i djeca koja pohađaju treći razred osnovne škole.Našim učenicima nije zanimljivo učiti,pa se krivnja stavlja na teret učiteljima,profesorima.Da ima djelomično istine u tome ima,no nastavnik bi trebao što kreativnije i na zanimljiv način prezentirati određeno gradivo,možda navesti učenika da koristi mozak i logiku.
Vratimo se tako na početak priče .Dobar tablet apel košta oko 2800 kuna ,(upotrijebila sam namjerno tablet od apel zato što on ima najviše dostupnih aplikacija za obrazovni sustav )ne bi li roditelj dao te novce svakih četiri godine,umjesto da svake godine daje novac za udžbenike komplet knjiga se kreće od 1000-1500 kuna ?Vjerujem da kupnjom veće količine tableta i sam proizvođač bih mogao dati neki popust na količinu,a škole bi trebale biti glavni nositelj narudžbe tih tableta,a i ministarstvo obrazovanja bi moglo nešto subvencionirati,Zajedničkim snagama roditelj-škole-ministarstvo bi tako riješili godinama  težak problem a djeci spasili kralježnicu,pružili im tako priliku za bolje obrazovanje,aktivno sudjelovanje u nastavi.
Ima jedan aspekt kojeg se nisam dotaknula a to je pitanje papira koje djeca koriste u obrazovanju,ako im već podižemo ekološku svijest pokažimo im primjerom ,jer tim projektom ćemo spasiti mnoge šume,a oni će zadaće,seminarske radove ,prezentacije slati mailom učitelju. Znam da je možda i glupo raspravljati o tabletima u školi kada mnoge škole nemaju tople vode ,wc papira ,krede,fotokopirne aparate,dvorane ,no mišljenja sam ako tu malo svi uložimo da ćemo tako uštedjeti novac za te stvari,a država bi mogla omogućiti dostupan internet u svakoj školi.Nažalost tehnologije idu naprijed i obrazovni sustav se mora mijenjati ako želimo da Hrvatska izađe iz krize .Moramo pokrenuti gospodarstvo,industriju,a to nažalost bez obrazovanih ljudi ne može.Nije loša ideja da naše akademike izvučemo iz fotelja dobrih teoretičara i iskoristimo ih u procesu proizvodnje ,industrije.Hrvatska i sad ima jako obrazovani kadar no taj kadar odlazi trbuhom za kruhom i u bijelom svijetu ostvaruju rezultate koje u svojoj domovini nisu mogli.
Roditelji,političari,profesionalci udružimo snage i pružimo djeci tablete u školi,neka svi u Hrvatskoj imaju digitalne udžbenike a ne samo neki kao što je do sada...



         

Nema komentara:

Objavi komentar

 
 
Blogger Templates